Reklama

Duże zmiany w komunikacji miejskiej na Woli

iwola.pl
24/09/2014 20:41

W listopadzie, tuż przed wyborami samorządowymi, jeżeli wszystko uda się zrobić zgodnie z planem, mają zostać ukończone prace związane z budową i oddaniem do użytku centralnego odcinka II linii metra od Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. Jeszcze wcześniej, bo na początku października, wrócić ma ruch autobusowy i tramwajowy na ulicy Kasprzaka i Prostej przy nowej stacji kolejki podziemnej.

Zarząd Transportu Miejskiego jeszcze przed wakacjami przedstawił planowane zmiany w trasach i rozkładach jazdy komunikacji miejskiej na warszawskiej Woli i kilku innych dzielnicach bezpośrednio związanych z przejazdem podziemnej kolejki. Wzbudziło to wiele kontrowersji wśród mieszkańców Warszawy, gdyż ZTM pierwotnie planował zmiany trasy lub całkowitą likwidację kilkunastu autobusów i tramwajów. Po zgłoszonych protestach warszawiaków, którzy nie chcieli m.in. skrócenia autobusowej linii 105 jadącej z Bemowa przez Wolę do Śródmieścia (miałaby kończyć trasę przy Rondzie Daszyńskiego), zabrania w inną część miasta linii 102 kursującej z pętli na Młynowie do stacji PKP Olszynka Grochowska (ZTM zaproponowałby linia ta kursowała tylko po prawobrzeżnej części miasta), zabrania linii 159 kursującej na Koło i przesunięcie jej na trasę Plac Zawiszy - Aleje Jerozolimskie - Centrum Handlowe „Blue City”, a także likwidacji linii tramwajowej numer 8.

Te popularne połączenia Zarząd Transportu Miejskiego chciał zastąpić bądź zlikwidować całkowicie tłumacząc się faktem, iż będzie można podróżować szybciej i łatwiej, gdy tylko będzie otwarte metro. Ale czy rzeczywiście? Generowanie wielu przesiadek podczas jednej podróży niweluje, a niekiedy nawet wydłuża czas trwania przejazdu, co suma summarum powoduje, iż trasa, którą pokonamy różnymi środkami komunikacji by dostać się do metra, a następnie udać się w dalszą podróż wcale nie musi okazać się krótsza. Wręcz przeciwnie. Może okazać się, że jadąc np. z Alei Prymasa Tysiąclecia na Woli do ul. Browarnej na Śródmieściu (taka jest trasa autobusu 105) zdecydowanie szybciej dojedziemy bezpośrednio aniżeli mielibyśmy podjeżdżać do metra Rondo Daszyńskiego, wsiadać w kolejkę podziemną, a następnie ponownie w autobus jadący Krakowskim Przedmieściem.

Poza tym skracając trasę linii 105 i 159 część mieszkańców Woli traci automatycznie połączenie zarówno ze ścisłym Centrum Warszawy jak i z Dolnym Mokotowem.

            Ostatecznie ZTM uwzględnił część licznych skarg i uwag zgłoszonych do planu zmian. Po przywróceniu ruchu na ulicach Kasprzaka i Prostej w okolice nowo otwartej stacji metra będzie można podróżować następującą komunikacją:

- tramwaj linii 10 wróci na swoją dawną trasę i będzie można nim jechać skręcając z al. Jana Pawła II w Prostą i dalej Kasprzaka – Skierniewicka – Wolska, aż do os. Górczewska;

- nowa linia tramwajowa 11 zastąpi na Woli tramwaje numer 8. Jedenastką będzie można pojechać z os. Górczewska do Powstańców Śląskich, Wolskiej, Towarowej. Trasę będzie kończyła przy pl. Narutowicza;

- linie autobusowe 102 i 105 pozostaną na swoich dotychczasowych trasach;

- linia 109 wróci na swoją dawną trasę i będzie kursowała w centralnej części ulicami Płocką, Kasprzaka, Prostą do ronda ONZ, a następnie al. Jana Pawła II i dalej jak dotychczas;

- linia 155, która powraca na Wolę, ale ze zmienioną trasą będzie dowozić warszawiaków z Koła do pl. Zawiszy;

- linia 159 zgodnie z przedwakacyjnymi zapowiedziami zmieni swoją trasę i będzie skierowana na pl. Zawiszy w kierunku Dworca Zachodniego, a następnie do CH „Blue City”;

- linia 178 będzie kursowała Nowym Światem, Świętokrzyską, Prostą, Kasprzaka i dalej do stacji PKP Ursus;

- linia E-5 natomiast dowiezie pasażerów z os. Górczewska do metra Rondo Daszyńskiego.

Z jednej strony cieszy fakt uwzględnienia części próśb mieszkańców Woli i Bemowa, z drugiej jednak strony pokazuje potrzeby warszawiaków, nawet te najdrobniejsze, dotyczące komunikacji miejskiej, na które nikt nie zwracał uwagi. Metro jest bardzo potrzebne w mieście stołecznym, ale nie należy wszystkiego podporządkowywać tylko i wyłącznie pod podziemną kolejkę.     

 Marcin Kalicki – Warszawska Wspólnota Samorządowa

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo iWola.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do